БЪЛГАРСКИТЕ
ЗЕМИ ПОД ОСМАНСКА ВЛАСТ
/XV – XVII в./
Турското
нашествие и установяването на османска власт в българските земи
представлява най-тежката историческa катастрофа в историята
на нашия народ. Завоевателите унищожават българската държава
и църква, варварски избиват и разпръскват българската интелигенция
и напълно премахват или обезличават аристокрацията. Лишена от
ръководна обществена сила, от държавна и църковна организация,
България се превръща в провинция на Османската империя, а българският
народ е обречен на безмилостен гнет и жестока асимилация. Османското
владичество става пречка за нормалното, политическо и културно
развитие на българите.
След налагането на османската
власт в българските земи, завоевателите унищожават българските
държавни институции и подлагат на разорение и разрушение множество
селища. Българският народ преживява силен демографски колапс
- населението силно намалява в резултат на масовите избивания,
продаване в робство и принудително напускане на родните земи.
Разстроена е и църковната организация - Търновската патриаршия
е унищожена и българската църква изгубва своята самостоятелност
в йерархията на източноправославните църкви.
Османската
империя е вариант на близкоизточна средновековна държава, чиято
политическа организация е основана на четири компонента:
-племенния
строй на тюрките-огузи, развит на базата на номадския начин
на живот;
-управленческото наследство
на селджукския салтанат/XI-XIIIв./, обединил опита на малоазиатските
християни и огузите, със силни византийски и ирански влияния;
-системата на управление на
славяновизантийския балкански свят с високоразвита обществена
и административна организация от средновековен европейски тип;
-политическата организация на
наследниците на Арабския халифат в Азия и Африка.
Основен принцип в управлението
на османската държава е строгата централизация. Цялата власт
е съсредоточена в ръцете на еднолично управляващия султан, който
има изключителни правомощия на пръв военоначалник, единствен
законодател, най-висша съдебна инстанция и господар на живота
и имота на всеки свой поданик.
Османската
империя се създава в хода на непрекъснати военни действия в
продължение на два века и това обяснява пълната милитаризация
на властта. Армията осъществява основните цели на империята,
а тя, от своя страна, подчинява цялата си управленческа система
на нуждите на армията. Така управленческите институции
са изградени на военни начала.
Важна роля в централната власт
играе и Диванът-съвет на висшите служители на централната власт,
начело на който стои великият везир. В Дивана участват командирите
на основните военни формации и ръководителите на финансовите,
юридическите и административни служби.
Основна
част на османската войска е спахийската конница, която е пряко
подчинена на султана. Пехотата е съставена от елитния еничарски
корпус, набиран от насилствено откъснати от семейството им християнски
деца, които след продължително обучение и задължителна ислямизация
се включват в стопанския, политическия и военен живот на османската
империя. В Турската флота основна двигателна сила са военнопленниците-роби-гребци
на галерите, а моряци стават араби или преминали към исляма
европейци от Западна Европа.
Територията
на империята е разделена на две големи военно-административни
области – Анадола, включваща земите в Мала Азия и Румелия –
земите в Европа. Начело на тези области стоят бейлербейове,
които наред с военните притежават и известни административни
функции. Бейлербействата се разделят на по-малки териториални
единици, наричани санджак. Санджакбеят е военоначалник и административен
управител. Българските земи са разделени на осем санджака, като
при тяхното оформяне не е следван нито стопански, нито географски
признак и техният обхват е крайно неравномерен. От втората половина
на XV в. санджаците се разделят на вилаети, по късно наричани
каази и кадилъци, които са свързани с гражданското управление
и обикновено включват един град и селската му околност. Координатор
между централната власт и местните чиновници е кадията. Каазите
са разделени на нахии, които са основните звена на данъчната
система. Основна опора на османската власт в провинциите са
военните отряди, които изпълняват и полицейски функции.
Българите
и останалото немюсолманско население на османската империя са
превърнати в най-безправната и потискана прослойка – раята.
Те нямат право да заемат длъжности в политическата и военна
йерархия на империята и така са лишени от възможността да защитават
своите интереси. Те стават лесна жертва на насилие и корупция
от чиновници и войскари. На раята са наложени редица унизителни
забрани и ограничения. Забранено е носенето на оръжие, язденето
на кон в присъствието на мюсюлманин, строежа на къщи по-високи
от минарето на джамията в селището и др.
Основна
форма на земеползване в Османската империя е спахилъка.Според
тази система, държавният поземлен фонд се разпределя в точно
определени владения, които се наричат тимари и се получават
за участие във военни походи. Тимарът е условна,временна собственост,която
не се предава в наследство,не може да се продава или подарява.
Размерът му зависи, от длъжността на притежателя. Тимар, най-малодоходния
парцел, получават обикновените войници,офицерите получават зеамет,
а представителите на управляващия елит-хас. Тимари били раздавани
и на местната християнска аристокрациия, с цел да бъде привлечена
в съсловието на османските властници и след време претопена.
Друга
форма на земевладение е мюлкът. Той представлава значително
поземлено владение, върху което собственикът му /най-често военачалник/
има пълни права. Тъй като държавата започнала да присвоява мюлковете
и да ги превръща в тимари, те били трансформирани във вакъфи,
като част от приходите им собствениците запазват за себе си
и своите наследници за "вечни времена".
Османската
данъчна система лишава производителя от голяма част от плодовете
на труда му и го обрича на мизерно съществувание. Селянинът
е длъжен да дава на спахията поземленоличен данък, наречен испенч,
който е фиксирана сума пари; десятък върху цялата произведена
селскостопанска продукция /"йощур"/, множество такси и глоби.
Българският селянин плаща и поголовен данък в пари-джизие, чиито
размер непрекъснато расте и кара българина да продава голяма
част от произведеното и го тласка към заеми с разорителна лихва.
Джизието е основното перо на османския бюджет, с което се издържат
войската, пищният султански двор и многобройните чиновници.
Особено тежък е т.нар.кръвен данък или девширме. Чрез него османските
власти осъществяват едновременно две цели. От една страна, обезкървява
покореното християнско население от най-годните млади хора,
и от друга - попълват най-важните ресори на своето владичество-висшата
бюрокрация, и войската. Съществува и военен данък /бедел/, който
се събира по време на война за нуждите на войската. Наред, с
това, селяните са принудени да плащат и непрекъснато растящи
по размер и вид данъци, обединени под названието "извънредни
данъци и държавни повинности". Тези повинности задължавали селяните,
християни и мюсюлмани, с месеци да се откъсват от стопанството
си, за да строят джамии, мостове, крепости, дворци, кораби и
др. Османската власт получава друга не малка част от труда на
поданиците си и чрез пазарните такси, с които облага стоките,
предлагани на градските пазари.
Османската
данъчна система и непосилните данъци обуславят тежкия живот
на българите. Те не само, че нямат възможност за стопански и
финансов просперитет, но са изправени и пред въпроса за физическото
си оцеляване.
Османското
завоевание дестабилизира социалната структура на българите -
унищожено е болярството и народът е лишен от своя елит, от своите
водачи. Въпреки това, високата степен на обществена организираност,
изградените трайни връзки между групите и хората, в които те
се обединяват, съхранява българите като етническа общност в
условията на чуждото господство.
Българският
народ се идентифицира с раята, но съществува социална група,
наречена “рая с особени задължения" или привилегирована рая,
която е със по-специален статут в обществото. Тя се дели на
две големи групи - военизирано население /войнуци, дервенджии
и власи/ и група на професионалните общности, в която влизат
маданджиите или рударите, тузчиите /производителите на морска
сол/; кираджиите /превозвачи на товари с каруци/, оризари, кюмюрджии
и др.
Войнуците
могат да се характеризират като междинна прослойка между раята
и привилегированата военна класа. Формацията, която играе важна
роля във войската, е създадена през XIV
в. и е съставена само българи. Войнуците са задължени
да участват във военните походи като тилова част, която се грижи
за султанските коне. В мирно време те дават дежурства във владетелските
конюшни. Войнуците притежават необлагаема земя и са освободени
от извънредните данъци. Формацията, видоизменена и намаляла,
се запазва до 19в.
Дервенджиите
са втората голяма група военизирано българско население. Натоварени
са с охраната на планинските проходи. Те дежурят по пътищата
и със звук на тъпан съобщават, че пътят е свободен, а когато
се наложи подпомагат с каруци, впрегатни животни и своята сила
преминаването на трудните отсечки. Срещу многобройните си задължения
имат ограничени облекчения. Не плащат данъци на държавата и
са освободени от някои особени тежести като кръвния данък.
Власите
са третата група население, свързано с османската военна система.
Те са организирани в отряди, които да нападат съседните християнски
територии и да поддържат гранично напрежение. Те плащат данък
на хазната в маджарски монети. С отдалечаването на фронтовата
линия влашките отряди стават излишни и губят правата си, за
да се изравнят с раята.
Важна роля
в появилите се елементи на вътрешно самоуправление играе селската
община. Тя се състои от живеещите в селото семейства, които
действуват като общност в множество важни ситуации. Нейна представителна
част са мъжете в активна възраст, като възрастовата йерархия
е основен принцип, даващ предимство на най-старите. Неформален
лидер на селската община е селският свещеник. Общината представлява
колективен орган за контакт с османската власт, но едновременно
с това и бариера, защитаваща отделния човек от пряк допир с
нея. Всички задължения на селяните се осъществяват посредством
общината и пак чрез нея се отправят оплаквания към органите
на централната власт. Втората не по-малко важна функция на селската
община е регулирането на отношенията между отделните личности
и групи. Тя следи за спазването на християнския морал и нормите
на обичайното право. Селската община е пазител на традицията,
за да може да бъде продължен живота по правила, доказали във
времето своята полезност и поради това превърнати в необходимост
и задължение за всички.
Близка
до селската община, но и различна от нея, е градската махала.
Приликите се диктуват от необходимостта да се регламентират
отношенията на хора, живеещи на обща територии, а разликите
произтичат от факта, че градските жители не са свързани с общ
поминък. Населението в градовете е смесено,поради което главният
принцип при обособяване на махалата е верският. Често българската
махала се покрива с църковната енория. Център на общия живот
е храмът - за българите - църквата. Нейното поддържане, както
и поддържането на училището, изисква формирането на църковно
настоятелство- изборен орган, който играе важна роля в обществения
живот на българите през Възраждането.
За етническото
оцеляване на българите допринася и църквата. Мрежата от манастири,
която покрива цялата страна поддържа националната и религиозната
им принадлежност. Манастирите се превръщат в културни средища,
които създават и разпространяват български книги, обучават на
четмо и писмо и крепят българския дух.
В градовете
занаятчиите с еднаква професия се обединяват в еснафи. Те защитават
членовете си от вътрешна и външна конкуренция, грижат се за
снабдяването им със суровини, поддържат цените и следят за качеството
на продукцията. Дълго време еснафите обединяват християни и
мюсюлмани, но със специализацията в някои занаяти се появяват
и чисто български организации. Те притежават специален орган
за вътрешно самоуправление - общото събрание на майсторите,
пред което се отчитат избраните от него първомайстор и касиер.
Те контролират и професионалното обучение в даден занаят чрез
изпити на чираци и калфи, с което поддържат стандартите на производството.
През XVII в. в българското общество започват да се наблюдават
заченки на социално разслоение. Български търговци, пробили
на пазарите във Влашко, Трансилвания, Полша и Унгария с износ
на вино, кожи и тютюн, забогатяват и постепенно създават малка,
но активна прослойка, която по-късно ще роди българската буржоазия.
Джелепкешаните, собствениците на стада, имат същите
перспективи. Те натрупват значителни богатства и се налагат
като хора с обществен престиж. Появява се названието "чорбаджия",
което се възприема като титла. Личния статус на обществен първенец
се доказва и с поклонение на Божи гроб в Ерусалим, което въвежда
още една титла-хаджия. Към края на XVII в. в българското общество
вече има малобройна група от богати хора с признат авторитет
на първенци, както сред градското, така и сред селското население.
Свещената,
за мюсюлманите, война-джихат или газават противопоставя ислямът
на християнството и всички други "неверни" религии. Тя се води
в името на Аллах и цели колкото се може повече хора да признаят
неговата власт. Част от тази война е ислямизацията, която османците
провеждат по българските земи. Тъй като религиозната принадлежност
е решаващ критерий за гражданския статут в османското общество,
мнозина българи приемат исляма, за да избегнат ограниченията
и униженията, които трябва да понасят християните. Други са
привлечени от възможно богатство или просто искат да избегнат
мизерията. Факт е, че с приемането на "правата" вяра българите
не са вече рая, а се ползуват с всички привилегии на мюсюлманското
население, но приелите новата вяра изпадат в изолация. Християните
се дистанцират от тях, защото ги считат за предатели и родоотстъпници,
а мюсюлманите
се отнасят
с тях като с мюсюлмани втора ръка.
Често употребяван
начин за преминаване в другата вяра са браковете. По любов,
по принуда или по сметка, те имат един резултат. Въпреки, че
християнската невеста на мюсюлманин може да запази своята вяра,
децата й са мюсюлмани. Приемането на исляма спасява от смъртна
присъда и може да съкрати срока на робството. Във високопланинските
села опасността от глад е голяма и минималното намаляване на
данъците за мнозина е въпрос на оцеляване. Хората масово се
подлагат на ислямизация. Към исляма преминават и павликяни и
богомили, които с векове са изолирани от православното население
и дълбоко ненавиждат православната църква. Преминаването към
"правата" вяра често е съпроводено от парично възнаграждение.
За свещениците или първенците то е по-голямо, защото се смята,че
със своя авторитет в обществото те ще подтикнат и останалите
към това.
При ислямизацията
присъства и прякото насилие. Най-красноречив пример за това
е събирането на кръвен данък за попълване на еничарския корпус.
В случаите,
когато ислямът е приет масово и това не променя езика на хората,
както в планинските райони, те получават името "помаци". Така
се наричат мюсюлманите в Босна и Родопите. Ислямизацията обхваща
с различна сила всички български земи и в резултат на нея от
българския народ е откъсната не малка част, която често попада
в изолация, както от християните, така и от мюсюлманите и се
обособява като затворена група.
Опозицията
християнство- ислям е съществена част от историята ни през вековете
на османско владичество. Тя е двустранно поддържана, но вследствие
на многовековния общ живот, общи проблеми, грижи и интереси,
се създават условия за разчупване на бариерата на противопоставяне,
за съвместно съществуване и разбирателство на двете религиозни
общности. Османската държава има не малък дял в развитието на
тенденцията на контакта между тях. Султан Мехмед II
официално признава правото на поданиците си на собствена религия със създаване
на системата на милетите. Милетите са самоуправляващи се общности
в рамките на империята, изградени не на етнически, а на религиозен
принцип. Те са под властта на своя духовен глава, който отговаря
за тях пред османската власт. Всички православни балкански народи,
в това число и българският са включени в Руммилет под върховенството
на Цариградския патриарх.
С възстановяването на Цариград като космополитна имперска столица Мехмед
II преселва в разрушения град хора от всички краища на държавата и така съжителството
на християни и мюсюлмани става тенденцията във вътрешната политика.
Етносите стават равнопоставени пред закона и не малко дела са
присъдени в полза на християни от кадийския съд.
Смесените
бракове, събраните като кръвен данък момчета и жените в харемите
допринасят за взаимното преплитане и обогатяване на двете култури.
Трудовата дейност също сближава хората, често се срешат съдружници
мюсюлманин и християнин. От 17 в. християните започват да купуват
къщи в мюсюлманските махали и обратно. Постепенно се създават
цяла система от обичаи, която засвидетелства взаимното признание
и уважение на другата вяра и хората, които я изповядват.
Турските
завоеватели заварват в българските земи много по-развити социално-икономически
отношения. Установеният от тях военно-феодален ред спъва за
столетия напред стопанското, общественото и културно развитие
на българския народ. Османското завоевание и налагането на турската
управленческа и аграрна система в българските земи става предпоставка
за непримирими съпротивителни действия на българския народ през
целия период на чуждото владичество.
Исторически
извори и литература:
а/ Домашни:
кондики на църкви; преписки към църковни преписки; анонимни
хроники, летописни бележки, разкази, приказки и др.
б/ Чужди:
Документи на централната османска власт; данъчни
|